Afvallen is een veel gehoorde reden van mensen die sporten of willen gaan sporten. Vooral aan het begin van een nieuw jaar is dit een van de meest genoemde goede voornemens die worden nagestreefd. Afvallen staat zelfs in de top 3 van goede voornemens, samen met meer bewegen en sporten! Een ander moment wanneer mensen gewicht willen verliezen, is wanneer de zomervakantie in zicht komt. Op zulke momenten wil men nog nét even een paar extra kilo kwijt, zodat de nieuw aangeschafte bikini of zwembroek prima past.

Vol goede moed meer bewegen en sporten
Het is een gegeven dat sportscholen elke jaar weer in januari een groot aantal nieuwe leden verwelkomen. Na een aantal weken zijn er echter weer een groot aantal nieuwkomers gestopt en blijven de trouwe leden over. Volgend jaar weer een nieuwe poging!

Gelukkig zijn er ook veel mensen die erg blij worden van sporten en bewegen. Zij kunnen niet wachten om weer aan de slag te mogen met hun lichaam en geest. Het YES-gebaar dat gemaakt wordt wanneer de sportles is volbracht en de nodige calorieën zijn verbrand.

Staar je niet blind op calorieën verbranden
Wanneer mensen hun focus uitsluitend leggen op het verbranden van calorieën, kan dit gepaard gaan met het verlies van plezier in bewegen. Het resultaat is mensen die bewegen en ondertussen staren naar een beeldscherm of klok om de tijd door te komen. Zonde! Bewegen en sporten is leuk! Zeker wanneer je er bewust mee bezig bent.

Is de focus op het aantal te verbranden calorieën terecht? En wat is nu eigenlijk een calorie?
Een calorie is een eenheid van energie. In de wetenschap is het de hoeveelheid energie die benodigd is om 1 gram water 1 graad Celsius in temperatuur te doen laten stijgen. Wat betreft het menselijk lichaam ligt het net even anders. Om de energie uit een calorie te kunnen halen, moet ons lichaam energie investeren. Dit fenomeen wordt specifiek dynamische werking (SWD) genoemd.

Zo kost het ons lichaam weinig moeite om energie uit snelle koolhydraten te halen. De SDW van de meeste koolhydraten is laag. Het afbreken van eiwitten vraagt meer tijd en energie. Het zijn belangrijke bouwstenen. Om die reden zet ons lichaam eiwitten liever niet om in energie. De SDW van eiwitten is dan ook hoog. Oftewel, de afbraak van eiwitten kost extra calorieën.

Lang sporten betekent niet automatisch meer calorieën en lichaamsvet verbranden
Een uur cardiofitness kost het lichaam niet al te veel energie. Je verbrandt wel lichaamsvet tijdens de les, maar de totale hoeveelheid vet dat wordt verbrand, is vrij laag. Het loont zeker de moeite om ook eens te kiezen voor korte, hoog intensieve trainingen. Je verbrandt dan geen vet. Echter krijgt je lichaam een ‘opdonder’ waardoor, na de training, je lichaam hard aan het werk moet om te herstellen. Het lichaam moet veel energie investeren in het herstel. Oftewel, het lichaam verbrandt de nodige calorieën met als resultaat gewichtsverlies. Dit heet ook wel de afterburn.

Met een korte, hoog intensieve training bereik je sneller het gewenste resultaat dan met een uur cardiofitness.

Abs are built in the kitchen, not at the gym
Maar let op! Alleen bewegen is niet voldoende om verantwoord af te vallen. Ook voeding speelt een ontzettend belangrijke rol in de weg naar een beter en gezonder lijf. Dus pas vooral ook je voeding aan.
Coriene over calorieën