In de media verschijnen steeds vaker berichten dat de Nederlandse bevolking steeds dikker wordt en te weinig beweegt. Dit geldt overigens ook voor vele andere bevolkingsgroepen in de wereld. Wetenschappelijk onderzoek toont aan: wie niet beweegt, verkommert. Voldoende sporten, bewegen, trainen zijn enkele acties die de mens kan ondernemen om gezond en fit te blijven.

Gezond, fit en slank is hot!
Kook-, dieet- en trainingsboeken, van onbekende en bekende personen, voor het krijgen van een killer body en het nastreven van een gezond eetpatroon, zijn aan een ware opmars bezig. De schappen in boekhandels liggen er vol mee. Op sociale media vertonen heuse health freaks dagelijks hun kunsten aan de rest van de wereld hoe zij, maar ook jij, kunt werken naar een ‘perfect’ afgetraind lichaam.

Nastreven van een gezonde leefstijl door bewegen
Veel mensen streven naar een gezond en vitaal leven. Waar mogelijk, nemen zij het heft in eigen hand. Impulsief of met voorbedachte rade. De een koopt een paar inventieve hardloopschoenen, gaat trainen om te kunnen meedoen aan een hardloopevenement, op weg naar een medaille. De ander schaft een luxe racefiets met hippe kleding aan, op weg naar de wekelijkse fietsronde van 40 kilometer op zondagochtend. Weer een ander kiest ervoor om een hometrainer aan te schaffen. Iedereen probeert op zijn manier en tempo meer te doen aan zijn eigen gezondheid door te starten met bewegen of door actiever te bewegen.

Welke gezonde lifestyle past bij jou?
Op het gebied van gezondheid en vitaliteit bestaan er veel verschillende inzichten, methodieken en mogelijkheden. Sommigen in de vorm van een hype, vergezeld van de meest prachtige en veelbelovende commercials. Anderen in de vorm van een sportschool of ander sportinstituut die je verleiden met aantrekkelijke aanbiedingen en abonnementen en voorzien van de modernste verantwoorde (meet)apparatuur.

Duizend mensen, duizend wensen
In de praktijk lukt het slechts een enkeling om snel gezond en fit te worden. De overgrote meerderheid moet er veel meer moeite voor doen. Het is niet altijd zo simpel als de commercials ons doen geloven. SCHOTT & CO wordt vaak de vraag gesteld: hoe moet en kan in het beste bewegen, sporten of trainen? Daar hebben wij geen standaard antwoord op. Het is geheel afhankelijk wat je uiteindelijke doel is. Wil je gezonder worden? Heb je last van overgewicht en wil je een aantal kilo afvallen? Wil je een strak strandlijf creëren voor je aankomende vakantie? Wil je meedoen aan een halve marathon? Wil je als senior soepel blijven wandelen of fietsen? Ben je op zoek naar meer ontspanning? Zeg het maar! Elk individu stelt eigen wensen en eisen aan zijn/haar lichaam.

De betekenis van bewegen, sporten en trainen
Elk individu interpreteert de begrippen bewegen, sporten en trainen op zijn/haar eigen manier. Wat betekenen deze drie begrippen nu eigenlijk precies?

1. Bewegen
Bewegen is de basis van je gezondheid en vormt een rode draad in je dagelijks leven. Onder bewegen wordt verstaan alle vormen van bewegen die we niet als sport zien en die zorgen voor een energieproductie om ons lichaam te verplaatsen en warm te houden. Denk hierbij aan huishoudelijk werk, fietsen naar je werk, boodschappen doen, dansen, wandelen met de hond, tuinieren en traplopen.

2. Sporten
Wanneer beweging een gestructureerd karakter vertoond, spreek je van sporten. Denk hierbij aan je wekelijkse voetbal-, hockey- of volleybaltraining. Of je dagelijkse bezoek aan de sportschool waar je deelneemt aan een (groeps)les spinning, fitness, aerobics, boxen, bodypump, zumba of pilates.

Sporten levert een waardevolle bijdrage aan je gezondheid. Echter is regelmatig sporten geen vorm van trainen. Een gevorderde sporter die al twee jaar langs wekelijks 20 kilometer hardloopt, traint niet. Hij sport. Hoezo? Zijn lijf is volledig ingesteld op deze activiteit, het is een gewoonte. Het lichaam wordt niet meer uitgedaagd. Voor extra prikkels moet men op zoek naar een nieuwe uitdaging. Oftewel het (opnieuw) verleggen van de persoonlijke grens.

3. Trainen
Wanneer je gericht en bewust inspanningen levert met als doel om veranderingen te realiseren, spreek je van trainen. Dit kan zijn het opbouwen van spiermassa, het kwijtraken van ongewenst buikvet, afslanken, het verbeteren van de bewegingskwaliteit of het bereiken van een gewenst vetpercentage. Een belangrijk kenmerk van trainen is je persoonlijke grenzen opzoeken en (even) over deze grenzen gaan.

Trainen is niet alleen weggelegd voor topsporters. Iedereen kan aan training doen, van jong tot oud. Denk bijvoorbeeld aan een tachtigjarige dame die dagelijks meerdere malen bewust oefent om goed uit haar stoel te kunnen blijven komen. Trainen hoeft geen uren in beslag te nemen. In slechts een paar minuten je je lichaam al een flinke trainingsprikkel geven. Gun het lichaam vervolgens wel even tijd om te herstellen, voordat je een volgende trainingsprikkel toedient.

Jouw lichaam optimaal in balans
Vind je persoonlijke balans tussen bewegen, sporten en trainen voor het beste resultaat. Doe datgeen wat goed bij jou past en waar jij blij en gelukkig van wordt. Voldoende bewegen is de basis. Daarnaast een sport beoefenen die je leuk vindt, is een welkome aanvulling. Zoek tot slot ook regelmatig je persoonlijk grenzen op voor de trainingsprikkels. Kortom: een waardevolle investering in je lichaam waar je veel profijt van hebt!
gezondheidsbevorderend bewegen