Veranderen, het aanpassen van gewoonten en gedragingen, is niet altijd gemakkelijk als het lijkt. Veel mensen spreken een vurige wens uit om een bepaalde gewoonte of gedrag te veranderen. Daadwerkelijk veranderen is echter een ander verhaal. De lange termijn resultaten van mensen die anders zijn gaan eten, meer zijn gaan sporten en gezonder zijn gaan leven, vallen tegen. In de praktijk blijkt namelijk dat slechts zo’n 7% van alle mensen erin slagen om zich een consistente gedragsverandering eigen te maken.


Gedragsverandering en de werking van het menselijk brein

Welke successen heb jij geboekt op het gebied van gedragsverandering? Gaat het je gemakkelijk of moeilijk af? Welke slechte gewoonte kun je telkens weer niet laten? Rook je nog steeds? Vind je het lastig om het zoveelste glas wijn op een feest af te slaan? Ga je elke avond te laat naar bed? Is het je weer niet gelukt om van de bank af te komen om te gaan sporten?

Om beter te begrijpen waarom we het soms erg lastig vinden om ingesleten slechte gewoonten positief te veranderen, moeten we allereerst de werking van ons menselijk brein begrijpen. Ons brein is een prachtig, bijzonder en ingenieus orgaan. Het bestaat uit drie verschillende lagen: een onderlaag, middenlaag en bovenlaag.

Onderlaag

De onderste laag van het menselijk brein regelt alle vitale functies van ons lichaam. Denk hierbij aan het regelen van de hartslag, bloeddruk en spijsvertering.

Bovenlaag

De bovenste laag betreft ons bewuste verstand. Bewustzijn, denken en zelfreflectie zijn enkele eigenschappen die voortkomen uit dit deel van ons brein. Deels worden beslissingen vanuit dit gedeelte van het brein genomen.

Middenlaag

De middelste laag van ons brein wordt ook wel het emotionele brein genoemd. Onze belangrijkste beslissingen worden in dit gedeelte van het menselijk brein genomen. Op het gebied van veranderbereidheid en verandervaardigheid is dit het minst gemotiveerde deel van het menselijk brein.

Het emotionele brein heeft een visie op korte termijn en is daarmee gericht op directe behoeftebevrediging. Dit gedeelte van ons brein is constant bezig met het maken van nieuwe en volgende overwegingen. Kost het nieuwe gedrag niet te veel moeite en energie? Levert het nieuwe gedrag snel resultaat op? Gaat het nieuwe gedrag pijn opleveren?

De middelste laag van ons brein speelt een grote, zo niet doorslaggevende rol of we erin slagen om gewoonten en gedragingen naar wens te veranderen.

Lijdensdruk toverwoord voor gedragsverandering

Zorgen ongewenste gedragingen en gewoonten voor veel ongemak? De kans is groot dat mensen daadwerkelijk aan de slag gaan met gedragsverandering. Een roker zal eerder geneigd zijn om te stoppen wanneer ernstige ziekten op de loer liggen. In de psychologie wordt een dergelijke motivatie aangeduid met de term lijdensdruk (genegen tot veranderen naar aanleiding van lijden).

De beste tip voor gedragsverandering

De enige persoon die verantwoordelijk is voor een positieve en permanente gedragsverandering, ben jijzelf. Hoe sterk sta jij in je schoenen? Hoe graag wil jij veranderen? Het nieuwe pad is niet zonder hobbels, maar met een gezonde dosis discipline kom je heel ver.

Een mooi Indiaas gezegde luidt: je bent regisseur van je eigen film. Zorg dus zelf voor een mooie, waardevolle en succesvolle invulling van het script. Wees je eigen held!

Is het je gelukt om te veranderen?
Wees trots op jezelf! Je hebt veel meer in je mars dan je denkt.

motivatie begint in je hoofd