In ons vakgebied zijn er meerdere omschrijvingen te vinden van het begrip functioneel trainen (FT). Het is een alom bekend begrip in de gezondheidsbranche, bijvoorbeeld op het gebied van fysiotherapie en revalidatie. Tegenwoordig is functioneel trainen echter ook niet meer weg te denken in de sportwereld, zoals in vele fitnesscentra.

Wat is functioneel trainen?
Het is een speciale trainingsmethode. Wij spreken over ‘trainen op een manier die je lichaam begrijpt’. Ons lichaam bevat een vorm van intelligentie. Bij functioneel trainen wordt een beroep gedaan op deze intelligentie, net zoals in de oertijd het geval was.

De evolutie van het menselijk bewegingsapparaat
De mens heeft een indrukwekkend en fantastisch bewegingsapparaat meegekregen van de natuur. Het is een indrukwekkend systeem dat is opgebouwd uit zogeheten bindweefselvliezen (fascies). Onze spieren en botten zijn als het ware opgehangen aan deze bindweefselvliezen. Ons bewegingsapparaat is in staat om te voelen welke krachten er in werking treden op het gebied van snelheid en richting. Ook kan het zichzelf stabiliseren. Bovendien heeft het een lerend vermogen. Erg bijzonder! Wist je dat ruim 80% procent van je lichaam uit dit bewegingsapparaat bestaat?

Terug naar de oertijd: de oermens in beweging
Wanneer we helemaal teruggaan tot de oertijd, zien we dat het lichaam van de oermens puur een bijdrage leverde aan de overlevingskans in de natuur. De mens moest hard werken om te overleven. Denk aan het verzamelen van eten in de natuur, jagen op dieren, vluchten voor gevaren, bouwen van een onderkomen, verleiden van een geschikte partner, en vechten met mens en dier. In die tijd werd er enorm veel gevraagd van het menselijk bewegingsapparaat. Wandelen, rennen, springen, klimmen, tillen, gooien, draaien en nog veel meer. Ook wel de Primal Movement Patterns (PPM) genoemd. Je kunt het zien als basistools voor handhaving van jezelf en je soort. Een mechanisme om te kunnen overleven.

Trainen voor een sterk lichaam
Vandaag de dag zijn we werkelijk van alle gemakken voorzien en hoeft ons lichaam veel minder hard aan het werk. We hoeven niet meer dagelijks op jacht en op zoek naar voedsel om te overleven. We leven in luxe en vinden veel zaken tegenwoordig vanzelfsprekend.

Bij functioneel trainen wordt er weer een beroep gedaan op de Primal Movement Patterns. Je leert je lijf weer ervaren op een speelse manier, net zoals in vroegere tijden. Door jouw lichaam bewust te verkennen, leer je het lichaam zeer goed kennen.

Functioneel trainen doe je zo!
Een aantal topoefeningen vanuit functioneel perspectief zijn een deadlift, squat, lunge, overhead squat, standing barbell press en klimmen in een touw. Je traint hierbij de grote spierketens in een natuurlijke samenhang met elkaar. Je strekketen wordt versterkt en de kans op rugklachten wordt verkleind. Bosu ballen, gymballen en soortgelijke hulpmiddelen blijven bij deze vorm van trainen achterwege.

Met dergelijke ‘natuurlijke’ oefeningen, begrijpt jouw lichaam precies wat je aan het doen bent. Voel hoe je lichaam reageert, luister naar wat je lichaam aankan en wanneer er weerstand ontstaat. Ervaar bewust wat voor werking de functionele oefeningen op jou en je lichaam hebben. Op deze manier leer jij je lichaam goed begrijpen. Het mooie aan functioneel trainen is dat je echt contact maakt met je lijf en luistert naar de wijsheid die erin verscholen ligt. Fantastisch toch?

Tip: train ook eens onder begeleiding van een professionele trainer. Niet alleen erg leuk en stimulerend, maar ook zeer effectief!
waarom functioneel trainen?