‘Stress, vriend of vijand…? Meten is weten’ (2)

In onze vorige column hebben we een korte toelichting gegeven op de verschillende fasen van stress en het nut ervan. De ervaring van ‘stress’ is deels subjectief. Je kunt jezelf eigenlijk alleen maar ervaren door je bewust te zijn van je lijf en je eigen reflectie daarop. Wij zien mensen die veel symptomen laten zien van stress maar dit zelf niet zo ervaren. Dit kan variëren van de personen die min of meer losgekoppeld zijn van hun lijf, of in de euforie van sommige hormonen situaties niet meer goed kunnen inschatten, of, vaak in het politiewerk, de mentaal ‘te’ krachtige mensen die de noodsignalen van hun lichaam consequent overrulen.

Batterij

De stressreactie en de perceptie daarvan vragen veel van je energie. Vergelijk je energie huishouding eens met een batterij. Bepaalde delen van ons brein doen aan een soort van energietoewijzing. Komt er een bacterie of virus binnen dan gaat er meer energie naar je immuunsysteem. Ga je sporten dan krijgen de spieren, het hart en de longen meer toegewezen. In je slaap krijgt het herstel van weefsels, geheugenprocessen en verwerking en een plekje geven aan bijvoorbeeld emoties de grootste toebedeling. En vlak na een maaltijd gaat er extra energie naar je spijsvertering. Daarbij is er 1 proces dat bijna altijd de voorkeur krijgt in energietoewijzing en dat is je stresssysteem. Evolutionair is dat zo gegroeid. Beren op de weg moeten eerst herkend en vermeden worden en dan pas gaan we weer rusten, herstellen en verwerken. De stressreactie trekt je batterij aardig leeg. Maar daar tegenover staan ook veel processen die de batterij weer opladen.

Hormonen in de war

Kort door de bocht is onze stressreactie te herleiden tot twee actiesystemen, De eerste is het adrenalinesysteem wat snel kan aanslaan, direct aangezet door ons actiezenuwstelsel maar ook weer snel kan afkoppelen. Duurt de stress wat langer dan wordt dit systeem via ingewikkelde hormonale processen ondersteund door ons cortisol systeem. Langer durende stress kan leiden tot overactiviteit en uiteindelijk uitputting van deze andere stress-as. In volgende afleveringen van deze column gaan we daar dieper op in.

Inzichtelijk maken

Hoe jouw batterij erbij staat is tegenwoordig goed meetbaar. Wij gebruiken daarvoor de Omega Wave methodiek. High tech die gemakkelijk toepasbaar en die de actuele toestand, activiteit en herstelmogelijkheid van je batterij in heldere visuals inzichtelijk maakt. En fysiologie liegt niet. Wij gebruiken in onze coaching de uitkomst van de meting vaak als startpunt voor het gesprek. De Omega Wave meting laat de activiteit zien op de acute adrenaline gedreven stress-as, maar ook de activiteit in hersengebieden die meer de langere termijn stressreactie aansturen. Met daarbij als bonus, hoe is de toestand van jouw batterij? Omega Wave laat vooral ook zien hoe de kwaliteit is van je herstelsysteem. In een meting van hooguit 6 minuten krijg je bruikbare informatie waarmee de cliënt de ogen worden geopend. Het bespaart je als coach veel tijd, brengt je direct to the point. Rondom het fenomeen stress hangen vaak veel subjectieve vertroebelingen en door inzicht te verkrijgen in de actuele fysiologische toestand van je stressreactie kan de motivatie om te gaan veranderen aardig getriggerd worden.

Extra bonus

Maar er hangt nog een tweede bonus rondom de Omega Wave. Wanneer mensen aan de slag gaan om te herstellen dan laat de Omega Wave ook zien wat het effect is van de gekozen interventie. Je kunt dus weer ‘meten’ wat er aan het gebeuren is. Laadt de batterij weer op? Komt het hart tot rust, verbetert de ademhaling, en, komt het lange termijn stresssysteem aangestuurd vanuit ons brein ook weer vaker in de herstelstand? Kortom de Omega Wave methodiek is een gouden tool voor cliënt en coach. Wij bieden regelmatig driedaagse workshops aan waarin je de methodiek zelf gaat ervaren en leert toepassen richting je cliënten. Stressmanagement op maat met meetbare resultaten.

X